Päivi Rosenius
Kuva: ChatGPT
Elämäni koulutus- ja työura ovat kuin kudelma, jossa jokainen kokemus ja oppi ovat kuin lankoja, jotka yhdessä muodostavat sen, millainen ihminen ja ohjauksen ammattilainen olen tänään. Polku ei ole ollut suora, mutta ajattelen, että juuri mutkat ovat tehneet siitä erityisen merkityksellisen ammatillisen kehittymiseni kannalta.
Ammatillinen urapolkuni
Ammatillinen koulutuspolkuni alkoi vuonna 1981, kun valmistuin ylioppilaaksi Sallan lukiosta. Tiesin jo tuolloin, että haluan yhdistää luovuuden ja käytännön työn. Tämä johti minut ompelija-artesaanin opintoihin Rovaniemen kautta Joensuuhun, jossa valmistuin ompelijan ammattiin vuonna 1983.
1980-luvun puolessa välissä ryhdyin vaateliikkeen yrittäjäksi. Kuusivuotinen yrittäjyysaika opetti minulle paljon itsenäisestä työskentelystä, luovuudesta ja liiketoiminnan pyörittämisestä. Vaikka yrittäjyys oli palkitsevaa, nousivat vuosituhannen vaihteen yhteiskunnallisen muutostilanteen aiheuttamat talousmuutokset liian suureksi haasteiksi ja niinpä liiketoiminnan päätyttyä päätin jatkaa opintopolkuani vaatetusalalla seuraavan koulutusasteen opinnoissa, jotka painottuivat vaatetuspuolen suunnitteluun ja teknisiin osaamisiin ja taitoihin. Vuonna 1998 valmistuin vaatetusteknikoksi, jonka jälkeen jatkoin heti ammatillisen opettajan pedagogisissa opinnoissa ja valmistuin 2000. Opettajan pedagogiset opinnot avasivat oven haaveilemaani vaatetus- ja tekstiilialan opetustyöhön, jossa koin voivani yhdistää monipuolista vaatetus- ja käsityöalan osaamista, neuvonnan, ohjaamisen ja opettamisen muodossa. Tein mielenkiinnolla opettajan sijaisuuksia perusasteella ja ammatillisella toisella asteella tekstiilityön ja vaatetusalan parissa. Opettajuuden myötä huomasin, miten palkitsevaa on tukea toisia löytämään omat vahvuutensa ja kehittämään taitojaan.
Opiskelu vei minut mukanaan, ja täydensin osaamistani avoimen yliopiston opinnoissa. Aikuiskasvatustieteen ohella syvensin ymmärrystäni työ- ja organisaatiopsykologian opintojen kautta. Näiden opintojen kautta sain monipuolisia näkökulmia ohjaukseen ja koulutuksen suunnitteluun, mikä mahdollisti siirtymiseni kouluttajan ja koulutussuunnittelijan tehtäviin vuonna 2003.
Työskentelin koulutuksissa, jotka ohjasivat ja valmensivat nuoria ja aikuisia kohti opiskelu- ja työelämätavoitteita. Pian huomasin kaipaavani työhöni lisää teoreettista ja käytännön ohjausosaamista. Tämä johti siihen, että aloitin opinto-ohjaajan opinnot (60 op.), jotka valmistuivat vuonna 2007. Valmistumiseni jälkeen siirryin ohjauksen asiantuntijan tehtävään Aikuisopiskelijan tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut -hankkeeseen. Hankkeen aikana pääsin syventämään ohjausosaamistani ja kehittämään ymmärrystäni yksilöiden ja yhteisöjen kehittymisestä yhteistyössä laajan sidosryhmäverkoston kanssa.
Samaan aikaan, kun aloitin työni aikuisohjauksen hankkeessa, hain ja pääsin avoimen yliopiston väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi Itä-Suomen yliopistoon. Valmistuin vuonna 2012 kasvatustieteen maisteriksi, pääaineenani aikuiskasvatustiede. Valmistumiseni jälkeen siirryin yliopistomaailmaan ja olen vuodesta 2013 alkaen toiminut yliopisto-opettajana Itä-Suomen yliopiston ohjauksen koulutuksessa. Arvoihini sitoutuva ohjauksellinen ja pedagoginen käyttöteoriani on reflektiivisessä vuoropuhelussa rakentunut moniääninen kokonaisuus, joka muuntuu ja uudistuu jatkuvan oppimisen hengessä. Ajattelenkin, että voin nykyisessä työssäni yhtäältä yhdistää ja toisaalta kyseenalaistaa kaikkia aiempia kokemukseni opetuksesta, ohjauksesta ja käytännön työelämästä.
Jaetut tietokäytännöt ja avoimuus uudelle
Jos jotain olen matkastani oppinut, niin sen, että reflektiivisyys, jaetut tietokäytännöt ja avoimuus uudelle (positiivinen nöyryys) ovat oivallisia avaimia yksilölliseen ja yhteisölliseen ammatilliseen kasvuun sekä merkitykselliseen työuraan. Jokainen vaihe koulutus- ja työurallani on lisännyt syvyyttä ja monipuolisuutta ohjaukselliseen osaamiseeni. Olen oppinut näkemään monimuotoisuuden rikkautena ja sen, miten eri elämänvaiheet ja tehtävät voivat täydentää toisiaan.
Alati muuntuva osaaminen ja jatkuva oppiminen ei tarkoita vain muodollisia tutkintoja tai koulutuksia. Se on myös avoimuutta uusille ajatuksille, kykyä sopeutua muuttuviin tilanteisiin ja halua kehittyä ihmisenä. Tutkinto-opintojen lisäksi olenkin opiskellut myös työnohjaajaksi, dialogiseksi ohjaajaksi ja työyhteisösovittelijaksi. Uudistumiselle avoin asenne on ohjannut minua niin opetuksessa, ohjauksessa kuin kaikissa muissakin ammatillisissa rooleissani.
Kun tarkastelen taaksepäin matkaani, en näe pelkästään saavutuksia, vaan myös korvaamattomia harhapolkuja ja merkityksellisiä pysähdyspaikkoja, jotka ovat tarjonneet aikaa ajattelulle ja kasvulle. Jokainen valinta ja käänne ovat muovanneet minua niin ihmisenä kuin ohjausammattilaisena. Uskon, että työuran ja koulutuksen moninaisuus on jokaiselle yksilöllinen voimavara – se rikastuttaa paitsi omaa ajattelua myös niitä yhteisöjä, joissa kulloinkin toimii.
Olen kiitollinen…
Tällä hetkellä olen erityisen iloinen ja kiitollinen siitä, että olen saanut olla mukana kehittämässä Suomeen ohjauksen eri toimintaympäristöissä työskenteleville ammattilaisille suunnattua uraohjauksen erikoistumiskoulutusta (UraErko). Ensimmäinen yliopistollinen uraohjauksen erikoistumiskoulutus käynnistyi 2018 ja parhaillaan on haku avoinna kuudenteen yliopistolliseen UEF|UraErko-koulutukseen. On inspiroivaa ajatella, että koulutuksemme on vuosien varrella voinut toimia foorumina, jossa yli 130 ohjaustoimijaa mm. ammattiliittoista, te-hallinnosta, oppilaitoksista, järjestöistä, yritysorganisaatioista, outplacement-palveluista on päässyt syventymään osaamistaan uraohjauksen teoriaan ja käytäntöön kiinnittyvässä keskustelussa ja työskentelyssä. Kiitos myös Uraohjaajat ja -valmentajat ry:lle, jolla oli yhdistyksenä tärkeä rooli tämän merkityksellisen koulutuksen synnyssä.
Kiitos, että luit uratarinani! Toivon, että se voi inspiroida sinua näkemään oman polkusi arvon.
Kirjoittaja:
Nimi: Päivi Rosenius
Paikkakunta: Nieminen/ Rääkkylä
Työtehtävä ja -paikka: Yliopisto-opettaja, Itä-Suomen yliopisto/Filosofinen tiedekunta/Kasvatustieteen ja psykologian osasto/Ohjauksen koulutus https://www.uef.fi/fi/koulutus/opinto-ohjaaja-ja-uraohjaaja
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/p%C3%A4ivi-rosenius-803a0aa5
UEF Connect: https://uefconnect.uef.fi/paivi.rosenius/#publications
”Ohjaajan on oltava kasvatusfilosofi, siedettävä itsessään avuttomuutta ja epävarmuutta, sitä ettei heti tiedä – ja silti uskaltauduttava kohtaamaan tuntematon, ilman pelkoa ja ahdistusta. Vain näin hän voi johdattaa ohjattavan uusien mahdollisuuksien tielle.” (Dewey)