Päivi Pukkila
Monialaisuudesta on tullut näkyvä ohjaustyötä määrittävä piirre suomalaisessa elinikäisen ohjauksen kentässä. Sinällään kyse ei ole uudesta ilmiöstä; eri asiantuntijoiden välistä yhteistyötä on ohjauksessa tehty ja tavoiteltu jo pitkään. Monialaisuus on kuitenkin saanut vahvaa nostetta Ohjaamoiden myötä ja se näkyy yhä selvemmin ohjausta määrittävissä asiakirjoissa ja toimintaperiaatteissa. Tällä hetkellä elämmekin Suomessa elinikäisen ja monialaisen ohjauksen aikakautta, jossa opinto- ja uraohjausta suunnataan kaikenikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville ohjausta tarvitseville ihmisille. Trendi on vahvistuva ja kyse ei selvästi ole ohimenevästä ilmiöstä.
Toimiva monialainen yhteistyö
Monialainen ohjaus pitää sisällään yhteistyön elementin. Monialaisuutta emme voi toteuttaa yksin, vaan tarvitsemme siihen eri aloja ja osaamista edustavia muita ohjaajia ja asiantuntijoita. Jotta monialainen ohjaus olisi hyvää ja laadukasta, on tärkeää pitää huolta ohjaajien välisen yhteistyön toimivuudesta.
Yhteistyössä olevat ongelmat ja epätietoisuudet vaikuttavat väistämättä itse ohjaustyöhön ja näkyvät asiakkaalle tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin. Hyvään tahtotilaan ja toimiviin henkilösuhteisiin perustuva yhteistyö kantaa todennäköisesti johonkin asti, mutta monelta karikolta voidaan välttyä kiinnittämällä huomiota itse työn tekemiseen. Tämä tarkoittaa kehittävää ja tavoitteellista yhteistä suunnittelua ja keskustelua siitä, miten monialaista yhteistyötä ja ohjausta yhdessä tehdään.
Monialaisen yhteistyön toimivuutta voidaan tarkastella kolmen osa-alueen kautta. Ensimmäinen niistä painottaa ohjaajien välisen vuorovaikutuksen merkitystä. Vuorovaikutuksen laatuun vaikuttavat ohjaajien keskinäinen luottamus, ilmapiirin avoimuus sekä toisten osaamisen ja työtapojen tunteminen. Lisäksi ymmärrys yhteisistä tavoitteista edistää hyvää vuorovaikutusta.
Toinen osa-alue liittyy yhteistyön organisoitumiseen. Tällä tarkoitetaan yhteistyössä olevia rakenteita, jotka mahdollistavat ohjaajien välisen yhteisen ajan esimerkiksi tavoitteista ja toimintatavoista keskustelemiseksi sekä yhteistyön reflektoimiseksi. Kolmas osa-alue kiinnittyy yksilön ja yhteisön väliseen suhteeseen, kuten miten yhteistyössä sallitaan erilaiset toimintatavat ja onnistutaan resursoimaan työ riittävästi.
Monialaisen ohjauksen työmuodot ja metaosaaminen
Parhaimmillaan monialainen työote näkyy ohjaustoiminnan eri tasoilla laajasta verkostotyöstä yksittäisen ohjaajan tekemään asiakastyöhön. Monialainen ohjaus on aina sidoksissa muuhun palvelujärjestelmään. Oleellista on, että ohjausta toteuttavat palvelut täydentävät toisiaan ja muodostavat siten asiakkaille tarpeellisen yhteisen monialaisen palveluverkoston. Ohjauksen toteuttamisessa monialaisuus näkyy toiminnan organisoitumisessa, jolloin esimerkiksi yhteiset sovitut toimintatavat mahdollistavat sujuvan yhteistyön.
Työyhteisön, eli ohjaajien, keskinäisessä toiminnassa monialaisuus näkyy konkreettisina työmuotoina, joissa hyödynnetään muiden osaamista ohjauksessa. Yksittäisen ohjaajan toiminnassa monialainen ohjaus tarkoittaa ohjauksen osaamista. Monialaiset työmuodot ja ohjausosaaminen ovat arjen työn konkreettisia piirteitä, jotka tekevät työstä erityisesti monialaista ohjausta.
Ohjauksen toteuttaminen monialaisia työmuotoja käyttämällä tarkoittaa esimerkiksi konsultaatiota, asiakkaan sisäistä siirtämistä ja saattaen vaihtamista sekä parityöskentelynä tai monialaisessa ryhmässä toteutettavaa ohjausta. Nämä kaikki edellyttävät muiden osaamisen tunnistamista. Oleellista onkin, miten työn realiteetit mahdollistavat näiden työmuotojen käyttämisen systemaattisesti ja suunnitellusti, jotta monialaisuus ei ohjaustilanteissa perustu sattumanvaraisuudelle.
Monialainen ohjaus edellyttää ohjaajilta ohjausosaamista ja taitoja, jotka perustuvat ohjaukselliseen ja asiakaslähtöiseen orientaatioon. Useamman eri alaa edustavan ohjaajan mukanaolo ohjaustilanteessa voi kuitenkin haastaa esimerkiksi aidon asiakaslähtöisyyden toteutumista. Tässä tarvitaan metaosaamista, joka varmistaa monialaisen ohjauksen toteutumisen riippumatta käytetystä työmuodosta ja mukana olevien ohjaajien määrästä tai heidän ammatillisesta taustastaan, osaamisestaan ja työtavoistaan.
Monialaisen ohjauksen metaosaaminen tarkoittaa ensinnäkin sitä, että ohjaajien tulee asettua ohjaustilanteisiin omaa työtä laajemman verkoston näkökulmasta. Kukin ohjaaja tuo siten ohjaukseen mukaan oman verkostonsa antaen sen asiakkaan tai opiskelijan ja muiden työntekijöiden käyttöön. Toiseksi, metaosaamista on valmius ja ymmärrys hyödyntää monialaisia työmuotoja tarkoituksenmukaisesti ohjauksessa. Kolmanneksi, metaosaaminen tarkoittaa jokaisen ohjaustilanteessa mukanaolevan, niin asiakkaan ja ohjaajien huomioimista tasavertaisena osallistujana. Ohjaajien yhteisenä tehtävänä on siten varmistaa, että ohjauksessa toteutuu asiakkaan tavoitteen edistäminen ja ohjaustilanteessa mukana olevat muut toimijat tukevat tätä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Monialaisen ohjauksen määritelmä
On ristiriitaista, että vaikka monialaista ohjausta toteutetaan ja kehitetään, sitä ei ole Suomessa tutkimusperustaisesti määritelty. Oppilaitosten, Ohjaamoiden ja muiden ohjauspalveluiden monialainen ohjaustyö kaipaa ja ansaitsee selkeän määrittelyn, johon ohjaus voi perustua. Omassa väitöstutkimuksessani tartuin tähän katvealueeseen ja yhtenä tutkimukseni tuloksena laadin seuraavan monialaisen ohjauksen määritelmän:
Monialainen ohjaus on vahvaa ohjattavan ja ohjaajien välistä yhteistyötä, jossa toteutuu kaikkien osapuolten tasavertaisuus. Ohjauksessa varmistetaan asiakaslähtöisyyden toteutuminen huomioimalla ohjattavan omat tavoitteet ja niiden tarkastelu kokonaisvaltaisesti elämän eri osa-alueiden sekä hänen sosiaalisen kontekstinsa näkökulmista. Ohjauksessa tuetaan ohjattavan osallisuutta ja toimijuutta sekä tulevaisuuden suunnittelua.
Monialainen ohjaus edellyttää toteutuakseen metaosaamista, eli
- palveluverkoston sekä sen toimintatapojen tuntemista
- valmiutta toteuttaa ohjausta monialaisia työmuotoja hyödyntämällä
- kaikkien ohjauksessa mukanaolevien osapuolten tasavertaista huomioimista.
Määritelmä alkuosa korostaa monialaisen ohjauksen tasavertaisuutta, asiakaslähtöisyyttä, kokonaisvaltaisuutta, osallisuutta ja toimijuutta. Määritelmän toinen osa tarkentaa monialaisen ohjauksen edellyttämää metaosaamista, joka on monialaista ohjausta tekevien ohjaajien työntekijöiden yhteistä läpileikkaavaa osaamista ja laadukkaan monialaisen ohjauksen toteutumisen lähtökohta.
Lähde:
Pukkila, P. (2023). Monialaisen ohjauksen ja yhteistyön lähtökohdat sekä rakentuminen ohjauspalveluiden työmuodoksi: Monimenetelmällinen tutkimus Ohjaamoista. Väitöskirja, Jyväskylän yliopisto. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91932
Kirjoittaja:
KT, lehtori, Päivi Pukkila työskentelee ammatillisen opinto-ohjaajankoulutuksen lehtorina HAMK Ammatillisessa opettajakoulutuksessa sekä tutkimus- ja kehittämistehtävissä HAMK Edu -tutkimusyksikössä.