Seija Koskela ja Tiina Parviainen
Oppivelvollisuuden laajentaminen, tuen mallin tulevat muutokset sekä valtionhallinnon leikkaukset ammatilliseen koulutukseen vaativat uutta suunnittelua opiskelijan tuen järjestämiseen. Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillinen opettajakorkeakoulu järjesti OPH:n rahoituksella täydennyskoulutusta opettajille, ohjaajille ja erityisopettajille. Koulutuksissa tavoitteena oli kehittää yhdessä toimivia malleja opiskelijoiden tueksi, eri toimijoiden yhteistyöllä. Kaikkiin koulutukseen toivottiin osallistujia eri ammattiryhmistä, jotta yhteistä vuoropuhelua saatiin käynnistettyä.
Toimivia yhteistyömalleja kannattaa kehittää
Vaikka oppilaitosten toimintatavat vaihtelevat ja opiskelijan ohjaus ja tuki on muotoutunut eri oppilaitoksissa eri tavoin, yhdessä työskentely ja yhteistyö koetaan toimivaksi ja mielekkääksi tavaksi tukea opiskelijoiden hyvinvointia ja opintojen sujuvuutta. Arjen kiireissä aikaa pedagogiselle sekä ohjauksen teemoihin liittyvälle keskustelulle tuntuu kuitenkin olevan niukasti. Onkin koko oppilaitoksen etu, jos ja kun oppilaitosjohto kokee yhteisen keskustelun niin merkitykselliseksi, että mahdollistaa yhteisen ajan ja resurssien löytymisen kaikille ohjaus- ja tukityötä tekeville asiantuntijoille. Kun toimijat tuntevat toisensa, toistensa työnkuvat ja vastuut, on yhteistyö sujuvaa ja toimivaa.
Opiskelijan opintoihin kiinnittyminen tukee opintojen edistymistä ja opintojen valmistumista. Opintoihin kiinnitytään kolmella eri tasolla: toiminnallisella, tunneperäisellä ja kognitiivisella tasolla (Virtanen & Pelkonen 2023). Kiinnittymistä tukee turvallinen ympäristö ja sen luoma osallisuuden mahdollisuus, opiskelukaverit ja opiskeluryhmä sekä ikäkauden mukaiset odotukset ja ajan antaminen ammattiin kasvamiselle (Niittylahti ym., 2019). Moniammatillinen yhteistyö tukee oppilaitoksen henkilöstöä luomaan yhteisöllistä ilmapiiriä opetukseen ja ohjaukseen.
Yhteissuunnittelu ja kollegan tuki ovat tärkeitä oman työhyvinvoinnin näkökulmasta ja samalla olennainen osa opiskelijan tukea. Yhdeksi toimivimmista ratkaisuista oppilaitoksissa havaittiin työparityöskentely, jossa erityisopettaja ja opinto-ohjaaja toimivat yhdessä alan opiskelijoiden tukena. Opiskelijatuntemus ja tiivis yhteistyö toimivat myös ammatillisten ja yhteisten aineiden opettajien tukena. Opiskelijan tuen tarpeen tunnistaminen, tuen suunnittelu ja toteutus ja toimiva tuki työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa vaativat myös yhteistyötä niin ammattiaineiden opettajan, opinto-ohjaajan kuin erityisopettajan kesken. Opintojen jälkeen työelämään siirryttäessä tuen kysymykset ovat edelleen oleellisia ja oppilaitoksen ja työpaikan yhteistyö tärkeää ja toivottavaa.
Aikuisopiskelijoiden ohjaus ja tuki
Aikuiset opiskelijat ovat osa ammatillisen koulutuksen opiskelijaryhmiä. Tausta, osaaminen ja toisaalta myös tuen tarpeet erottavat aikuiset nuorista, oppivelvollisuusikäisistä opiskelijoista. Aivan samoin kuin nuortenkin kanssa, myös aikuisten oppijoiden tuen tarpeen tunnistaminen, tukitoimien suunnittelu ja opintoihin kiinnittäminen edellyttävät eri toimijoiden yhteistyötä. Vaikka monet aikuisoppijat ovat löytäneet keinoja oman oppimisensa tueksi ja oppimisen vaikeuksien selättämiseksi (mm. Räty 2016; Selkivuori 2015), monilla aikuisilla on kuitenkin vielä tuen tarvetta opinnoissa ja ohjauksen ja erityisen tuen keinoin niistä voidaan selvitä (mm. Räty 2023).
Lopuksi
Kouluttajina pohdimme yhteistyön tärkeyttä ohjauksen ja tuen kysymyksissä. Tiedonsiirto, erityispedagoginen osaaminen ja uraohjaus ovat kysymyksiä, joita yhteistyöllä voidaan ratkoa. Yhteistyön onnistumisen eteen on kuitenkin tehtävä työtä: tarvitaan aikaa keskustelulle ja suunnittelulle, yhteisten tavoitteiden määrittelemiselle, työnjaon ja vastuiden kirkastamiselle sekä kollegoiden osaamisen tunnistamiselle ja tunnustamiselle.
Lähteet:
Niittylahti, S., Annala, J., & Mäkinen, M. (2019). Opintoihin kiinnittyminen ammatillisessa koulutuksessa. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 21(2), 9-23. https://journal.fi/akakk/article/view/86931
Räty, K. (2016). Erityinen tuki elinikäisen oppimisen mahdollistajana ammatillisessa aikuiskoulutuksessa. Väitöskirja. Helsingin yliopisto.
Räty, K. (2023). Aikuisopiskelijoiden kokemuksia yhteisten tutkinnon osien (YTO) opiskelusta. Aikuiskasvatus, 43(3), 136–147. https://doi.org/10.33336/aik.127658
Selkivuori, L. (2015). ”Ei näihin vaikeuksiin työelämässä törmää”: oppimisen tuki ja erityiselle tuelle annetut merkitykset ammatillisessa aikuiskoulutuksessa opiskelijan näkökulmasta. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto.
Virtanen, T., & Pelkonen, J. (2023). Poissa porukasta: vahvista kouluun kiinnittymistä ja puutu poissaoloihin. PS-kustannus.
Kirjoittajat:
FT, lehtori, Seija Koskela työskentelee kouluttajana ammatillisessa opettajakorkeakoulussa Jamkissa.
KM, EO, lehtori, Tiina Parviainen työskentelee kouluttajana ammatillisessa opettajakorkeakoulussa Jamkissa.