Käden taidot ja kestävä tulevaisuus, oivalluksia Italiasta uraohjaajan silmin

Hertta Ilmanen

Sakset lankarullien päälläOppimisen ja ohjauksen matka Italiaan

Verhoilualan opettajakollegani kanssa saimme osallistua Erasmus+ Job Shadowing jaksoon Italian Friuli Venezia Giulian alueella. Matkamme pääkohde oli Udine, Buttrio, jossa pääsimme seuraamaan italialaista koulutusjärjestelmää ja sen yhteistyötä työelämän kanssa. Matkan tavoitteet kiteytyivät kolmeen teemaan

  1. Efficient working life synergy, yhteistyö koulutuksen kanssa
  2. Green transition, vihreä siirtymä ja kiertotalous
  3. Exchange with students and staff, kansainvälinen verkostoituminen ja vaihtomahdollisuudet.

 

Tarkastelin matkaa myös ura- ja opinto-ohjauksen näkökulmasta, miten oppilaitokset, yritykset ja yksilöt voivat rakentaa yhdessä tulevaisuuden osaamista, joka on sekä kestävää että merkityksellistä.

Henkilöt Anna Mähönen ja Hertta Ilmanen
Kuvassa: Anna Mähönen ja Hertta Ilmanen, Moroso Udine Italia

Käden taidot, yhteinen huoli ja yhteinen mahdollisuus

Sekä Suomessa että italiassa jaetaan sama huoli, kuka hallitsee tulevaisuudessa käden taidot? Italiassa tähän vastataan ylpeydellä ja perinteitä vaalien. Vierailumme ensimmäisenä kohteena oli Casa dell’Immacolata Udinessa, jossa koulutetaan ja ohjataan nuoria sekä aikuisia ammattiin, erityisesti puu- ja verhoilualalla. Koulutuksen painotus on osallisuuteen ja inklusiivisuuteen huomioiden yksilölliset erot ja lähtökohdat. Koulutukset on suunnattu heikommassa asemassa oleville, esimerkiksi maahanmuuttajille ja nuorille, jotka ovat ilman koulutusta tai työpaikkaa sekä muille, jotka kaipaavat erityistä tukea.

Käden taidot nähtiin paitsi työllistymisen välineenä myös sosiaalisen ja kulttuurisen osallisuuden välineenä. Käsillä tekeminen rakentaa yhteyttä, vahvistaa identiteettiä ja luo itsetuntemusta aivan kuten ohjauksessa voimme auttaa opiskelijoita tunnistamaan oman potentiaalin ja tunnistamaan omia vahvuuksiaan.

Vaikuttavaa oli nähdä, miten Casa dell’Immacolata toimii osana laajaa alueellista yhteistyöverkostoa yhdistäen “Made in Italy”- puu-, huonekalu- ja sisustusalan toimijoita ja myös oppilaitoksen tekemä yhteistyö Udinen alueen kuntien, teollisuusjärjestöjen (Confindustria, Confartigianato, Confapin) sekä paikallisten yritysklustereiden kanssa.

Tavoitteena heillä on luoda opiskelijoille uusia uramahdollisuuksia ja reittejä työelämään, mutta samalla varmistaa, että käsityöosaaminen säilyy elävänä osana paikallista taloutta ja kulttuuria. Tämä yhteistyömalli muistuttaa siitä, että ohjauksen ja koulutuksen tehtävä ei ole vain siirtää taitoa yksilöltä toiselle, vaan rakentaa yhteisöjä, joissa osaaminen kiertää, vahvistuu ja uudistuu.

Made in italy, ylpeyden ja kestävyyden yhdistelmä

Vierailut Moroson, La Cividinan ja Calligariksen kaltaisissa, huonekaluteollisuuteen keskittyvissä yrityksissä osoitti, mitä tarkoittaa todellinen sitoutuminen paikallisuuteen. Korostuneesti jokainen vierailukohde toi esiin, miten kaikki alihankinta ja materiaalit tulevat Italiasta, ja tuotteiden valmistus alusta loppuun tapahtuu kotimaassa. Tämä “Made in Italy” ajattelu ei ollut vain markkinointiviestintää, vaan arvovalinta, joka tarkoitti sitoutumista laatuun, kestävyyteen ja huoltovarmuuteen.

Ohjaajina ja opettajina näimme tässä paljon samaa kuin suomalaisessa ammatillisessa koulutuksessa, ylpeys omasta osaamisesta, työn jäljestä ja vastuullisuudesta on arvo, jota kannattaa vaalia ja välittää myös nuorille.

Venetsialainen verhoomo, verkostoitumista ja yhteistyötä

Matkan loppupuolella etsimme käsiimme pienen verhoomon ja vierailimme perinteistä verhoilua harjoittavassa yrityksessä. Verhoomossa työskenteli viisi henkilöä. Nuori yrittäjä kertoi isoisänsä perustaneen yrityksen mainiten Paaville aikoinaan tehdyn tuolin historian ja toi esille haasteen löytää osaavia työntekijöitä koska alan koulutustarjonta on vähentynyt. Hän korosti, että ilman koulutusta on vaikea ylläpitää ammattitaitoa ja siirtää sitä eteenpäin.

Tämä konkretisoi meille sen miten tärkeää ja mikä merkitys ammatillisen koulutuksen ja yritysten välinen yhteistyö on myös kansainvälisesti. Yrittäjä oli kiinnostunut ottamaan suomalaisia verhoilualan opiskelijoita harjoitteluun, mikä avaa mahdollisuuksia opiskelijoiden työssäoppimiselle ja kansainväliselle verkostoitumiselle.

Ohjauksellisesta näkökulmasta tarkasteltuna tällaiset kohtaamiset muistuttavat, että verkostot, liikkuvuus ja kulttuurienvälinen yhteistyö tukevat opiskelijoiden urasuunnittelua ja lisäävät heidän valmiuksiaan toimia monimuotoisessa työelämässä.

Verhoomo, tuoli päällystettävänä, takana kangasrullia
Kuvassa: Verhoomo verstas Venetsia

Kädentaidot ovat tulevaisuuden osaamista

Kädentaidot ovat nykyajassa monitasoisesti merkityksellisiä. Ne eivät ole vain työelämän teknisiä taitoja, vaan osa laajempaa yhteiskunnallista kokonaisuutta. Jatko-opintoja suunnitteleville kädentaidot vahvistavat heidän soveltavia ja luovia valmiuksia. Myös korkeakoulut arvostavat konkreettista osaamista. Työelämässä kädentaidot tukevat ongelmanratkaisua, kestävää ajattelua ja materiaalien ymmärtämistä. Tässä ajassa en malta olemasta tuomasta esille myös, miten huoltovarmuuden näkökulmasta kädentaidot ovat korvaamattomia. Kyky valmistaa, korjata ja ylläpitää on osa yhteiskunnan turvaverkkoa. Moroson tehtaalla johtaja toi keskustelussa esille, miten ongelmanratkaisutaito on verhoilijan tärkein taito.

Käsityöalalla ei ole koskaan päästy massakoulutukseen. Taidon opettaminen on kallista, aikaa vievää ja edellyttää toistoa. Ammattilaiseksi kasvaminen on prosessi, joka perustuu mestari-kisälli-perinteeseen ja pitkäjänteiseen harjoitteluun. Tämä on hyvä huomioida niin uraohjauksessa kuin yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Käden taitojen arvon ja koulutuksen jatkuvuuden turvaaminen on myös huoltovarmuutta ja kulttuuriperinnön säilyttämistä.

Lineaarisen talouden varjo koulutusvalinnoissa

Keskusteluissa koulutuksen ja työelämän tulevaisuudesta huomaa usein, että lineaarinen talousmalli, jossa tuotettaan, kulutetaan ja poistetaan ohjaa yhä koulutuksen alavalintoja ja resursointia. Tämä näkyy siinä, miten koulutusta suunnataan aloille, joiden tuottavuutta mitataan nopealla kasvulla ja tehokkuudella, ei kestävällä arvovalinnalla.

Tämä ajattelutapa ei tue käsityöaloja, vaikka juuri niissä kiertotalouden, korjaamisen ja materiaalien uudelleenkäytön periaatteet toteutuvat arjessa. Käsityöaloilla luodaan ratkaisuja, jotka pidentävät tuotteiden elinkaarta ja vähentävät jätettä. Asioita, joita tulevaisuuden talousmallit tarvitsevat kipeästi.

Mutta kiertotaloudessa ei kierrä vain tuotteet ja materiaalit. Myös tieto, taito ja ammattiosaaminen kiertävät ja uusiutuvat. Kun osaamista siirretään, sovelletaan ja kehitetään yhdessä, syntyy osaamisverkosto, joka vahvistaa sekä yksilöitä että yhteisöjä.

Kiertotalous ohjauksessa ja koulutuksessa – tulevaisuuden suunta

Kiertotalous on keskeinen osa kestävää tulevaisuutta. Sen huomioiminen ammatillisessa koulutuksessa vaikuttaa suoraan siihen, millaisia valmiuksia tulevaisuuden ammattilaisilla on.

Ohjaustyössä voimme tukea opiskelijoita tekemään arvoihin ja kestävyyteen pohjautuvia alavalointoja. Kiertotalouden periaatteet, uudelleenkäyttö, korjaaminen, jakaminen ja materiaalien kierto voivat ohjata opiskelijoita hakeutumaan aloille, jotka tukevat ekologista muutosta.

Koulutuksen rakenteisiin voidaan sisällyttää kiertotalousosaamista kaikilla aloilla. Käytännön oppimistehtävät voivat painottaa materiaalien elinkaaren ymmärtämistä, korjaus- ja käsityötaitoja sekä tuotteiden ja palveluiden suunnittelua pitkäikäisyyden ja huollettavuuden näkökulmasta.

Kiertotalous edellyttää myös yhteistyötaitoja ja ekosysteemiajattelua, lähestymistapaa, joka korostaa kumppanuutta, keskustelua, tiedon jakamista, uusien asioiden oppimista yhdessä ja asioiden yhteiskehittämistä sekä kokonaisuuksien systeemistä ymmärtämistä. Verkostoja yritysten, oppilaitosten, korjaamoiden, tekijöiden ja suunnittelijoiden välillä. Opiskelijoita voidaan ohjata yhteiskehittämisen ja kokeilun kautta, jossa he oppivat näkemään oman alansa osana laajempaa kiertotalouden kokonaisuutta.

Neljä tuolia edessä ja takana roll-uppejaTulevaisuuden työvoimatarpeet ja ohjauksen mahdollisuudet

Interni Magazinen mukaan Italiassa on ennustettu huonekalualalle pelkästään vuosien 2022–2026 aikana jopa 46 000 uutta työpaikkaa. Tarve kohdistuu erityisesti käsityö- ja muotoilualojen osaajiin, jotka hallitsevat sekä perinteiset että digitaaliset taidot.

Tämä on tärkeä näkökulma myös suomalaiselle uraohjaukselle. Kädentaitoja vaativat alat eivät ole katoamassa, päinvastoin, ne tarjoavat vakaita ja merkityksellisiä uramahdollisuuksia monille, jotka etsivät tekemisen kautta tulevaisuutta.

Käsityö 4.0 hybridiosaajan uusi identiteetti

Italiassa puhutaan nyt “Craftsman 4.0” tekijästä, joka yhdistää käsityön ja digitalisaation. Tämä ajattelu sopii hyvin myös suomalaiseen ohjaukseen, opiskelijoille voidaan näyttää, että käsillä tekeminen ja teknologinen osaaminen eivät ole vastakohtia, vaan täydentävät toisiaan.

Uraohjauksessa tämä tarkoittaa tulevaisuusajattelun vahvistamista, Hybridiosaaja osaa sekä valmistaa että suunnitella, sekä ymmärtää materiaalin että datan.

Erasmus+ -matka Friuli Venezia Giuliaan oli minulle sekä kollegalleni enemmän kuin ammatillinen vierailu. Se oli oppimisen, arvostuksen ja tulevaisuuden toivon matka. Näimme, että ei kädentaidot ole menneisyyden jäänne vaan tulevaisuuden elinehto.

Käsityöalojen tulevaisuus kietoutuu kestävyyteen, kiertotalouteen ja merkityksellisyyteen. Uraohjauksessa voimme auttaa opiskelijoita näkemään, että käden taidot, teknologia ja vastuullinen ajattelu muodostavat yhdessä vahvan suunnan kohti tulevaisuuden työelämää, jossa myös tieto ja taito kiertävät eivät katoa

Samalla saimme muistutuksen ohjaajina, että oppiminen ei pääty valmistumiseen tai tutkintoon. Kuten käsityöläinen hioutuu työssään elämänsä mittaan, myös ohjaus, opetus ja ammatillinen kasvu on jatkuvaa uudistumista.

Elinikäinen oppiminen on kiertotaloutta parhaimmillaan, siinä siirtyvät tiedot, taidot ja kokemukset vahvistaen yksilöä ja yhteisöä. Erasmus+ -matka oli osa tätä oppimisen jatkumoa. Mahdollisuus oppia toisilta, jakaa osaamista ja rakentaa yhteistä tulevaisuutta, jossa käsillä tekeminen, ohjaus ja kestävä ajattelu tukevat toisiaan, sukupolvien, kulttuurien ja maiden yli.

Lähteet ja vierailukohteet:

https://www.itmarinoni.edu.it/
https://fondazionefriuli.it/cosa-facciamo/progetti/fondazione-casa-dellimmacolata-di-don-emilio-de-roja/
https://www.enaip.fvg.it/
https://www.internimagazine.com/design/arredo-design-dove-si-imparano-i-mestieri-del-mobile%E2%80%A8/
https://moroso.it/
https://lacividina.com/
https://stores.calligaris.com/en/italy/ud/buttrio

Kirjoittaja:

Hertta IlmanenHertta Ilmanen | LinkedIn

Verhoilualan opettaja ja opinto-ohjaaja Stadin AO, Helsingin kaupunki

Motto. “Kädet tekevät, mieli suunnittelee, ohjaus avaa oven”